Systémy B2B a B2C
Business to Business (B2B) není nic jiného než klasický obchod mezi firmami a z pohledu internetového obchodu jej můžeme označit za jeden z nejperspektivnějších směrů. Do jisté míry můžeme B2B aplikace přirovnat k běžným elektronickým obchodům, s tím rozdílem, že každá firma má své vlastní podmínky, za kterých přistupuje a uskutečňuje obchody v B2B aplikaci. Z dalších technických, ale i obchodních možností by moderní B2B aplikace měly umět sledovat stav skladu a provádět třeba automatické objednávky u subdodavatelů.
Tento systém je velmi vhodný pro firmy, které se zabývají v podstatě zakázkovou výrobou a jsou tedy závislé na konkrétních poptávkách. V případě pevného propojení s vnitřním systémem dodavatele bude mít odběratel vždy aktuální informace o tom, v jakém stavu se nachází jeho zakázka. To mu následně umožní dobře koordinovat dodávky nebo práce. Hlavním přínosem je podstatné snížení nákladů. Celkem lze odhadnout úspory na dvacet až padesát procent.
Jako Business to Customer (B2C) jsou označována softwarová řešení (internetové obchody), která jsou určena pro prodej koncovým spotřebitelům (fyzické osoby, domácnosti apod.).
Softwarová řešení dnes nabízejí funkcionality, které dříve využívaly pouze elektronické obchody určené pro segment B2B. K běžným standardům zde v současné době patří například on-line přehledy objednávek a jejich stavů, informace o skladových dostupnostech apod. Rovněž i nově vzniklí zákazníci a nově vzniklé objednávky jsou díky plně automatizovanému a obousměrnému propojení na podnikový systém provozovatele (ekonomický systém, informační systém organizace, účetní systém, sklady, CRM) ukládány do účetnictví, což má za následek snížení provozních režií a vyloučení lidských chyb pramenících z působení lidského faktoru.
V praxi se často realizují hybridní řešení, která jsou určena současně pro segmenty trhu B2C i B2B. V ideálním případě je takové řešení vyvážené, tak aby plně uspokojovalo obě cílové skupiny nakupujících.